FIFA 20 – będą radykalne zmiany w mechanice gry
Jakich obszarów rozgrywki będą dotyczyły zmiany w Fifie 20?
Zbalansowanie rozgrywki w grze takiej jak FIFA nie jest zadaniem łatwym. Trzeba znaleźć równowagę pomiędzy przystępnością rozgrywki, a nagradzaniem lepszych graczy. Planowane zmiany, w słowach Gabriel Zaro, Corey Andress i zespołu odpowiedzialnego za silnik meczowy FIFA , w porównaniu do Fify 19, to:
Obrona SI
Wiele pracy wkładamy w poprawę ruchu, ustawiania się i reakcji piłkarzy sterowanych przez SI, o co regularnie prosiło nas wielu graczy:
- Nowy system obrony – odświeżyliśmy mechanizmy gry obronnej, w tym ustawianie się i reakcje na wydarzenia boiskowe czy zmiany tempa rozgrywania akcji. Będziemy kładli nacisk na ręczne sterowanie obroną i nagradzali ten sposób obrony przed atakami przeciwnika.
- Wprowadzimy nowy system zaplanowanych odbiorów, który będzie wynagradzał ręczne decydowanie o próbach odbioru i dobieranie takich animacji, które przynoszą większą korzyść dla zespołu (np. przejęcie posiadania albo odkopanie piłki w stronę najbliższego partnera).
- Zmniejszymy skuteczność pressingu i pressingu kolegi poprzez zwiększenie odległości krycia przez piłkarzy (w tym partnerów z drużyny sterowanych przez SI) i opóźnienie ich reakcji na zmiany kierunku ruchu zawodnika prowadzącego piłkę, tak aby automatyczny odbiór lub blok zdarzały rzadko. W ten sposób ręczne sterowanie obroną nie tylko będzie skuteczniejsze, ale też będzie przynosiło lepsze rezultaty.
- Ulepszymy system kontroli tempa, aby obrońcy sterowani ręcznie przez gracza poruszali się zwinniej i dokładniej odwzorowywali ruchy drążka.
Powtarzalność strzałów w sytuacjach sam na sam
- Strzały w takich okolicznościach będą celniejsze, co da więcej skutecznych strzałów i większą powtarzalność stuprocentowych sytuacji w obrębie pola karnego.
- Zajmiemy się też strzałami na pustą bramkę. Gra będzie nagradzać za wypracowywanie „setek” (w tym sam na sam czy na pustą bramkę), czego domagało się wielu graczy.
- Pochylimy się też nad refleksem bramkarzy, a konkretnie nad ich zachowaniem w sytuacjach sam na sam, tak aby rzadziej zdarzały się „nadludzkie” interwencje, a sami bramkarze poruszali się bardziej naturalnie i dawali atakującym więcej możliwości zdobycia bramki.
- Poprawimy też strzały zewnętrzną częścią stopy, a dodatkowo ograniczymy możliwość ich wykonywania tylko do piłkarzy z odpowiednią cechą.
- Zmiany wysokości i siły strzałów sprawią, że strzały po ziemi oddane z niewielką siłą będą podobne do mocnych niskich strzałów, co da większą powtarzalność zachowania piłkarzy i lepsze okazje bramkowe.
Precyzyjne wykończenie
- Zmniejszymy okno czasowe na uzyskanie zielonego strzału (z 2–4 klatek do 2 klatek dla wszystkich strzałów), tak aby uzyskanie idealnego strzału wymagało lepszego wyczucia.
- Zmniejszymy nieco celność precyzyjnych strzałów, chociaż uderzenia „zielone” nadal będą celniejsze od uderzeń bez wykorzystania tego systemu. Trudne do wykonania strzały pod kątem 180° będą teraz słabsze, nawet przy „zielonym” precyzyjnym wykończeniu.
Dośrodkowania i strzały z woleja
- Większa trudność i większy margines błędu– dośrodkowania bezpośrednio z górnych piłek (z woleja) będą mniej celne i bardziej nieprzewidywalne.
- Uderzenia głową w sytuacjach, kiedy do piłki skacze dwóch zawodników i sobie nawzajem przeszkadza, będą trudniejsze i zasadniczo mniej celne.
- Mniejsza celność uderzeń z woleja – strzały z powietrza będą mniej celne i bardziej nieprzewidywalne.
Serie sztuczek technicznych
Jednym z najczęściej podnoszonych przez graczy problemów z rozgrywką w FIFA 19 jest łączenie sztuczek technicznych w serie, co daje bardzo dużą przewagę i mocno utrudnia grę w obronie. Zdecydowaliśmy się wprowadzić margines błędu do kolejnych sztuczek, co zwiększa ryzyko utraty panowania nad piłką. Niedokładność rośnie wykładniczo, jeśli ktoś wykona jedna po drugiej więcej niż dwie sztuczki. W ten sposób każdy kolejny trik będzie trudniejszy do prawidłowego wykonania niż poprzedni.
Złożone sztuczki, takie jak El Tornado czy podbicia piłki, będą domyślnie bardziej podatne na błąd. Podczas ich wykonywania piłkarze będą częściej tracili kontrolę nad futbolówką niż w przypadku łatwiejszych trików.
Ustawianie się przy stałych fragmentach gry
Gracze uświadomili nam, że w wielu przypadkach niski obrońca krył wysokiego napastnika, albo że zawodnik groźny w powietrzu nie ustawiał się w polu karnym. Pracowaliśmy nad poprawieniem procesu decyzyjnego w takich sytuacjach, co powinno dać bardziej realistyczne krycie i ustawianie się zawodników obu drużyn przy stałych fragmentach gry.
Ręczne sterowanie bramkarzem
W przyszłości ręczne sterowanie bramkarzem będzie znacznie mniej skuteczne. Golkiper będzie poruszał się wolniej i w sposób bardziej realistyczny. Gracze używający prawego drążka do sterowania bramkarzem teraz będą musieli wybrać jeden konkretny kierunek, co zwiększy ryzyko związane z takimi eskapadami. Zebraliśmy opinie na temat tej mechaniki podczas niedawnych spotkań z graczami regularnymi i zawodowymi i jesteśmy przekonani, że wprowadzone zmiany rozwiążą zgłaszane problemy.
Podania
- Większa niedokładność podań w trudnych sytuacjach – podania pod kątem 180 stopni, z pierwszej piłki i pod presją rywala teraz będą słabsze i bardziej niecelne, co zmniejszy ich skuteczność i ułatwi przeciwnikowi przechwycenie piłki.
- Większa dokładność podań w bardzo prostych sytuacjach. Podania wykonywane bez presji rywala, przy dobrym ułożeniu ciała, bez przeciwników między podającym a adresatem będą co do zasady celniejsze.
- Przy wykonywaniu podań po ziemi i prostopadłych będzie dostępny nowy rodzaj podań – kontrolowane przez gracza lekko podcięte. Chodzi o piłki zagrane na niewielkiej wysokości nad ziemią w celu uniknięcia nogi obrońcy. Ten rodzaj podań nie będzie już wykonywany kontekstowo i będzie wymagał ręcznego wydania odpowiedniego polecenia.
- Mechanika mocnego podania i ruszenia do przodu pozwoli wykonać mocniejsze rozegranie z klepki w celu uzyskania lepszej mobilności przy konstruowaniu ataku. W rezultacie mechanika „ręcznego podania” dostępna pod tą kombinacją przycisków (L1/LB+R1/RB+podanie) zostanie usunięta.
Przełączanie między piłkarzami
Przez cały sezon FIFA 19 gracze zgłaszali nam, że w niektórych sytuacjach nie mogli dopaść zawodnikiem do bezpańskiej piłki, ponieważ gra nie chciała ich na niego przełączyć. Pracujemy nad rozwiązaniem tego problemu oraz większą przejrzystością mechanizmu przełączania wspomaganego, do którego dodamy opcję automatycznego przełączania przy górnych i bezpańskich piłkach.
źródło: www.ea.com/pl-pl/games/fifa/fifa-19/news/pitch-notes-gameplay-beyond-fifa-19