Czym słabszy gracz, tym bardziej nienawidzi kobiet?
Na czym polegało badanie wrogości wobec kobiet w grach?
Naukowcy chcieli sprawdzić, co konkretnie wywołuje seksistowskie zachowania wśród mężczyzn. Teoria konstrukcjonizmu społecznego (postmodernistyczna teoria z dziedziny socjologii) stoi za stanowiskiem, że seksizm jest odpowiedzią na wejście kobiet w dominowaną przez mężczyzn przestrzeń. Konstrukcjonizm nie tłumaczy jednak, dlaczego jedynie niewielka część mężczyzn zachowuje się w taki sposób.
Hipotezą badawczą było założenie, że seksistowskie zachowania przejawiają mężczyźni, którzy mogą stracić swój status. By sprawdzić hipotezę użyto popularnej gry FPS Halo 3, w którym nie można było wyrażać sygnałów dominacji, ale można było uzyskać informacje o płci gracza.
Co pokazało badanie agresji graczy wobec kobiet?
W badaniu pokazano, że słabsi gracze byli bardziej wrodzy wobec graczy z kobiecym głosem, szczególnie kiedy akurat nie radzili sobie z grą. Ich zachowanie było natomiast zupełnie inne wobec graczy z męskim głosem. Wobec nich przyjmowali postawę uległą. Zachowanie było nasilone, kiedy słabe wyniki dotyczyły gracza, na którym była skupiona uwaga drużyny.
Badacze sugerują, że wrogość wobec kobiet miała uchronić słabszych graczy przed utratą statusu w hierarchii. Ma to być konsekwencją zaburzenia hierarchii po wejściu kobiet do rywalizacji.
Lepsi gracze, którzy nie musieli obawiać się zaburzenia hierarchii, przejawiali bardziej pozytywne reakcje wobec kobiecych graczy. Badacze argumentują, że skoro lepsi gracze nie obawiali się zaburzenia hierarchii, to zachowywali się pozytywnie, by zyskać uwagę kobiet. Całe badanie w opinii jego twórców ma dawać najbardziej przejrzysty obraz międzypłciowej rywalizacji, który został do tej pory stworzony. Artykuł ma podkreślać zasadność brania pod uwagę perspektywy ewolucyjnej przy badaniu wrogości mężczyzn wobec kobiet.
Komentarz redakcji
Badanie pokazuje i dowodzi ciekawej zależności – słabsi gracze są niemili w stosunku do kobiet, a ulegli wobec mężczyzn. Badanie nie było jednak w naszej opinii doskonałe. Przede wszystkim nie wzięto pod uwagę wieku graczy. Inaczej zachowują się dwunastolatkowie, którzy są zazwyczaj słabszymi graczami od, powiedzmy, szesnastolatków, którzy z kolei chcą się kobietom raczej przypodobać.
Choć badanie dowiodło ciekawej zależności, to stosowanie metody ilościowej do dowodzenia teorii wynikających z konstrukcjonizmu społecznego nie wydaje się nam najlepszym pomysłem. Uzyskane wyniki łatwo można poddać w wątpliwość stosując tę samą konstrukcjonistyczną podstawę.
Dobrze, że w dalszej części badania przyjęto raczej nastawienie biologiczno-ewolucyjne. Czekamy na dalsze badania mające wyjaśnić seksizm na podstawie gier, w innych środowiskach graczy, na przykład tych zdominowanych przez kobiety.
Zachęcamy do zapoznania się z całym badaniem, w tym próby i metodologii badawczej tutaj.