The Astronauts. Polscy mistrzowie Unreal Engine

Michał Wieczorek Aktualności o grach Publikacja: 20.05.2020, 9:52 Aktualizacja: 20.05.2020, 9:58
Rozpoczynamy serię artykułów o polskich studiach związanych z branżą grową. Na pierwszy ogień wychodzi przed szereg The Astronauts. To małe studio posiada w tej chwili tylko jeden wydany produkt, który okazał się ogromnym sukcesem, a na horyzoncie widać już kolejny, zapowiadający się na jeszcze lepszą i większą produkcję. O jakich grach mowa? Jaka jest historia powstania The Astronauts?
studio The Astronauts to mistrzowie Unreal Engine
0 Udostępnień

Artykuł o studiu The Astronauts został podzielony na następujące sekcje:

Witchfire. Zapowiada się polski Doom?

Pod koniec 2017 roku podczas The Game Awards zaprezentowano pierwszy trailer przedstawiający jednocześnie gameplay projektu Witchfire. Jak opowiadają twórcy, będzie to arcade’owy FPS w klimatach dark fantasy. Sądząc po zaprezentowanym materiale wideo, na myśl przychodzi mi tylko jedno – twórcy wzięli co najlepsze ze swoich poprzednich produkcji i udoskonalili to. Choć klimat i oprawa wizualna jest zupełnie inna, na usta ciśnie mi się głośne „To będzie lepszy i brutalniejszy Painkiller na miarę trzeciej dekady XX wieku!”.

Od wypuszczenia pierwszych materiałów promujących grę minęło sporo czasu. Dowiedzieliśmy się już między innymi tego, że produkcja będzie miała elementy czerpane z looter shooterów, jednak nie będzie stawiała tych mechanik na pierwszym miejscu. Przede wszystkim w tej grze będzie chodziło o czerpanie przyjemności ze strzelania.

Obecnie w planach jest tylko i wyłącznie wersja produkowana pod platformę PC. Premiera gry odbyć ma się w 2021 roku.

Wśród gier The Astronauts wyróżnia się Zaginięcie Ethana Cartera

O The Astronauts było najgłośniej w 2014 i 2015 roku, kiedy to premierę miała pierwsza produkcja spod szyldu nowo utworzonego zespołu deweloperskiego. O czym opowiada? Jej tematem jest zaginięcie tytułowej postaci, my zaś wcielamy się w Paula Prospero – prywatnego detektywa z paranormalnymi zdolnościami. To właśnie dzięki nim rozwiążemy zagadkę zaginięcia chłopca i panującej wokół tajemnicy.

Wiele pytań jak dotąd bez odpowiedzi czeka na spotkanie z nami wewnątrz doliny górskiej Red Creek Valley, która znajduje się w USA. Z poziomu gameplayu w grze do czynienia mamy z pierwszoosobową grą logiczną.

Oprawa audiowizualna niejednokrotnie jest wymieniana jako najmocniejsza strona tytułu. Twórcy pokusili się tutaj o wykorzystanie technologii zwanej fotogrametrią, która używana jest również przy produkcji Witchfire. Dzięki niej twórcy są w stanie przetwarzać prawdziwe zdjęcia tak, aby ich zawartość pojawiła się w świecie gry.

Zaginięcie Ethana Cartera rozeszło się w ciągu pierwszych trzech miesięcy dystrybucji w ponad 100 tysiącach egzemplarzy. Nic dziwnego, bowiem sama gra spotkała się z naprawdę pozytywnymi ocenami. W chwili pisania tego artykułu opisywana produkcja zebrała średnią ocenę 82 punktów na 100 możliwych wśród autorów recenzji zebranych przez serwis Metacritic. W The Vanishing of Ethan Carter zagramy na PC, PS4, Xbox One oraz Nintendo Switch.

Nie od The Astronauts się zaczęło. Kim są developerzy studia?

Aby zrozumieć fenomen studia The Astronauts, będziemy musieli cofnąć się aż do 1992 roku, kiedy to Adam Chmielarz, polska gwiazda game devu, założył firmę Metropolis wraz ze swoim przyjacielem z liceum Grzegorzem Miechowskim. Niestety, w związku z prywatnym konfliktem między założycielami Chmielarz opuścił studio. Metropolis natomiast zostało w 2008 roku przejęte przez CD Projekt, ale już rok później zostało zamknięte. Miechowski założył wtedy 11 bit studios, które dzisiaj znane jest między innymi z niezwykle ciepło przyjętego Frostpunka.

Chmielarz po kilku miesiącach postawił na nową kartę – kolejne studio, które założył wraz z Andrzejem Poznańskim i Michałem Kosieradzkim. W ten sposób założone zostało studio People Can Fly, którego zadaniem było rozprzestrzenić polskie produkcje poza kraj. W 2004 roku premierę ma pierwsza gra studia – Painkiller, który zbiera pozytywne recenzje na całym świecie.

PCF-em zaczyna interesować się wydawca THQ, który inwestuje miliony w rozwój polskiego studia. Ten chce, aby People Can Fly stworzyło grę Come Midnight, jednakże po około 1,5 roku prac wydawca anulował projekt, który osobiście kosztował Chmielarza 300 tysięcy dolarów. Chmielarz postawił wszystko na wczesny build Unreal Engine, o którego poprosił Epic Games. W około miesiąc PCF przygotowało demo, które zrobiło tak pozytywne wrażenie na Epicu, że ten zaproponował studiu współpracę.

bulletstorm 2 powstanie?

Owocem tego nieoczekiwanego zwrotu akcji był między innymi popularny Bulletstorm oraz Gears of War: Judgement. Podczas prac nad tym drugim Epic zaczął podejmować rozmowy na temat przejęcia ówczesnego studia Chmielarza, Poznańskiego i Kosieredzkiego, co zakończyło się w sierpniu 2012 roku zdobyciem nowego studia przez twórców popularnego Fortnite’a i jednoczesnym odejściem wspomnianych deweloperów z założonej przez nich firmy.

Decyzję odejścia mężczyźni tłumaczą różnicą w poglądach na aktualną scenę grową na świecie. Epic Games, po wykupieniu przez giganta, jakim jest Tencent, obrało kierunek gier-usług, co nie podobało się nowo bezrobotnym programistom, którzy przede wszystkim chcieli tworzyć gry-doświadczenia. Brak zajęcia nie trwał długo, bowiem jeszcze w tym samym roku powstało omawiane w artykule The Astronauts, które w ciągu kolejnych 2 lat wyprodukowało niesamowity polski hit – Zaginięcie Ethana Cartera.

Dzięki latom doświadczenia, deweloperzy opanowali w ogromnym stopniu Unreal Engine, co pozwoliło im dopiąć ich produkcję na ostatni guzik. Powinniśmy się spodziewać podniesienia i tak wysoko zawieszonej poprzeczki w ich aktualnym projekcie, jakim jest Witchfire.

Zobacz także:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments