Unreal Engine 5. Silnik zaprezentowany już na PS5!

Radosław Dąbrowski Aktualności o grach Publikacja: 14.05.2020, 15:26 Aktualizacja: 14.05.2020, 15:29
W trakcie czytania artykułów na Zagrano.pl, na pewno nierzadko trafiacie na informacje, że dana gra powstała na bazie silnika Unreal Engine. W ostatnich latach w użyciu znajduje się przede wszystkim jego czwarta wersja. Niebawem jednak do dyspozycji będzie piąta. Przybliżamy informacje o silniku Unreal Engine 5.
unreal engine 5 zaprezentowany na ps5
14 Udostępnień

W artykule na temat silnika Unreal Engine 5 poruszone zostały następujące tematy:

Silnik Epic Games zaprezentowany na PS5!

O pierwszych efektach Unreal Engine 5 można się przekonać dzięki demo technologicznemu Lumen in the Land of Nanite. Wersję demonstracyjną zaprezentowało studio Epic Games przy użyciu PlayStation 5. Z myślą o konsolach najnowszej generacji przygotowywana jest bowiem piąta wersja znakomitego silnika.

Poglądowa wersja Unreal Engine 5 ma zostać wprowadzona na początku 2021 roku, pełna zaś dopiero pod jego koniec. Do tego czasu projektanci gier gry na sprzęt obecnej i przyszłej generacji będą mogli korzystać z silnika Unreal Engine 4.25.

Czym jest silnik Unreal Engine?

Silnik Unreal Engine to dzieło producenta Epic Games, który początkowo służył przy tworzeniu gier z gatunku strzelanek pierwszoosobowych. Przeznaczony jest na szereg platform: Windows, Linux, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One oraz iOS.

Pierwsza wersja silnika pojawiła się na rynku w 1998 roku i oferował szereg możliwości, w tym mechanizm renderowania czy system sztucznej inteligencji. Symbolicznie pierwszej grze nadano tytuł Unreal. Nie trzeba było specjalnie długo czekać, aż silnik zacznie być wykorzystywany do produkowania gier z innych gatunków. I tak jeszcze przed przygotowaniem drugiej wersji powstały takie tytuły jak Deus Ex, Harry Potter i Kamień Filozoficzny czy Adventure Pinball: Forgotten Island.

Przy zastosowaniu drugiej wersji (debiut w 2002 roku) zaprojektowano przykładowo Tom Clancy’s Splinter Cell, Postal 2, Rybki z ferajny czy Star Wars: Republic Commando, co pokazuje, w jak rozległych tematycznie, a siłą rzeczy także graficznie, kierunkach poszedł rozwój silnika. Różnice i duży progres stały się najlepiej zauważalne przy graniu w kolejne części danej serii i tak Harry Potter i Więzień Azkabanu okazał się dużym przeskokiem w jakości wizualnej w porównaniu do wspomnianych w poprzednim akapicie pierwszych dwóch tytułów.

Nowinką dla wypuszczonego w 2005 roku Unreal Engine 3 było wykorzystanie technologii DirectX w wersjach 9, 10 i 11 oraz zastosowania dla konsol PlayStation 3 i Xbox 360. Skala możliwości silnika rozrosła się w takim stopniu, że po jego licencję zaczęły sięgać nie tylko tak wiele przedsiębiorstwa jak Sony i Microsoft, lecz także Disney, Electronic Arts, Konami, Sega czy Ubisoft. Ważniejszymi powstałymi w tamtym czasie tytułami są bez wątpienia Gears of War, Mirror’s Edge, Medal of Honor: Airborne oraz Batman: Arkham City.

Na czwartą wersję należało poczekać do 2014 roku, a raptem miesiąc po premierze przygotowano aktualizację, umożliwiającą współpracę z PlayStation 4, Xbox One oraz Linuksem. Przykładowe dzieła powstałe w oparciu o Unreal Engine 4 to Life is Strange 2, Star Wars Jedi: Fallen Order oraz Dragon Ball Z: Kakarot. Niektóre gry,pierwotnie powstały na bazie trzeciej wersji, zostały wznowione i poddane poprawkom przy użyciu czwartej. Za przykład posłuży w tym przypadku pierwsza część Life is Strange.

Technologia Nanite

To pierwsza z dwóch fundamentalnych technologii, które zostaną wprowadzone do silnika Unreal Engine 5. Nanite to zwirtualizowana geometria mikrowielokątów, umożliwiająca tworzenie obiektu z nieograniczoną ilością detali geometrycznych.

Poszczególne elementy przesyłane są strumieniowo i skalowane w czasie rzeczywistym, przy czym nie ma ograniczeń w zasobach oraz utraty jakości.

Technologia Lumen

Drugą z nowatorskich technologii jest Lumen – dotycząca dynamicznego oświetlania globalnego. Oferuje ona system renderowania rozpraszających się wzajemnie refleksów z odbiciami i pośrednimi odbiciami lustrzanymi, w olbrzymich, pełnych detali środowiskach.

Przy użyciu Unreal Engine 5 twórcy będą mogli tworzyć więcej dynamicznych scen, w których istotnym elementem jest światło, np. przy zmiennym kącie padania promieni słonecznych w zależności od pory dnia albo włączonej latarce.

Ile trzeba zapłacić za skorzystanie z silnika UE5?

Od 2 marca 2015 roku czwarta wersja silnika wraz z jego przyszłymi aktualizacjami stała się darmowa. Jedynie w przypadku produkcji komercyjnych, które na stworzonej grze zarobiły ponad trzy tysiące dolarów, autorzy mają obowiązek do opłacania tantiem w wysokości pięciu procent zysków.

Unreal Engine 5 także będzie możliwy do pobrania przez każdego projektanta gier. Z tą różnicą, że zgodnie z wprowadzonymi z dniem 1 stycznia 2020 roku nowymi przepisami prawnymi, po osiągnięciu zarobku ze sprzedaży gry w wysokości jednego miliona dolarów brutto zostanie wycofany obowiązek opłacania tantiem.

Zobacz także:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments