Film w korespondencji z komiksem. Ruszyły zapisy do listopadowej konferencji

Radosław Dąbrowski Komiksy Publikacja: 20.10.2020, 13:22 Aktualizacja: 21.10.2020, 9:54
Od zarania dziejów film czerpie garściami z innych sztuk - literatury, malarstwa czy muzyki. Silną relację zauważamy również na linii utwory ekranowe - komiksy. W dodatku nie jest ona jednostronna i historie obrazkowe także korzystają z filmowych osiągnięć. O powiązaniach kadru komiksowego z filmowym opowiedzą uczestnicy zbliżającej się wyjątkowej konferencji, na którą zaprasza Polskie Stowarzyszenie Komiksowe.
0 Udostępnień

O wspólnym świecie filmu i komiksu

Na 26 listopada wyznaczono termin wyjątkowej konferencji, która może połączyć sympatyków sztuki filmowej oraz komiksowej. Polskie Stowarzyszenie Komiksowe zaprasza do śledzenia wydarzenia Kadr-komiksowy-kadr filmowy. Z powodów reżimowych odbędzie się w przestrzeni wirtualnej, co nie powinno już szczególnie zaskakiwać. Ponadto możemy się spodziewać monograficznej publikacji pokonferencyjnej.

Podstawowe zagadnienie konferencji stanowi kwestia przenikania się filmu i komiksu, wzajemnego inspirowania się, tworzenia nowego języka. Nie brakuje przykładów, gdy reżyser kręci ekranowe dzieło w oparciu o karty historii obrazkowych, albo rysownik/scenarzysta tworzy komiks w wyniku inspiracji filmem. O jednym z takich przypadków pisaliśmy w naszym artykule poświęconym kultowej sadze o Usagim Yojimbo autorstwa Stana Sakaia, w której możemy trafić na szereg odniesień do kinematograficznej twórczości japońskiego mistrza, Akiry Kurosawy.

Organizatorzy konferencji wskazali cztery panele tematyczne, do których można zgłaszać propozycje własnych wystąpień:

  • PANEL 1: Sprawa superbohaterska a kino
  • PANEL 2: Komiksowe seriale
  • PANEL 3: Estetyka ekranowa a estetyka komiksowa
  • PANEL 4: Komiks na ekranie, ekran na planszy komiksowej: adaptacja, tłumaczenie intersemiotyczne czy…?

W zgłoszeniach należy precyzyjnie przybliżyć temat swojego przemówienia. Organizatorzy proponują uczynić to w zgodzie z następującymi ujęciami:

  • adaptacja w szerokim ujęciu m.in. tak, jak zaproponowano w Comics and Adaptation (red.: Benoit Mitaine, David Roche, Isabelle Schmitt-Pitiot, Aarnoud Rommens) i Comic Book Film Adaptation Liama Burke’a;
  • kinowe uniwersa Marvela i DC wobec swoich komiksowych pierwowzorów (zob. m.in. Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego Tomasza Żaglewskiego; Film and Comic Books pod red. Iana Gordona, Marka Jancovicha i Matthew P. McAllistera);
  • estetyka filmowa i estetyka komiksowa / język komiksu i język filmu: wzajemne przenikanie (zob. m.in. Comics Above Ground. How Sequential Art Affects Mainstrem Media Durwina S. Talona);
  • polskie filmy oparte na komiksach;
  • filmy dokumentalne o tematyce komiksowej;
  • filmy i komiksy wzajemnie inspirowane;
  • autorzy komiksów jako autorzy filmów i vice versa

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Potencjalni prelegenci muszą swoje zgłoszenie nadesłać do 31 października. Osoby, które planują wyłącznie obserwowanie konferencji, bez aktywnego w niej uczestnictwa, mają czas na poinformowanie o chęci udziału do 24 listopada. Będzie to można jeszcze uczynić po ogłoszeniu pełnego programu eventu, co nastąpi najpóźniej do 20 listopada.

Zgłoszenia należy nadsyłać na adres mailowy: [email protected]

Wiadomość ze zgłoszeniem chęci wystąpienia w konferencji (1000-1500 znaków) powinna zawierać dane kontaktowe, afiliację prelegenta oraz zostać zatytułowana w następującym formacie: „PRELEGENT: Kadr filmowy/kadr komiksowy_«nazwisko prelegenta»”.

W przypadku maili od osób, które planują wyłącznie obserwować wydarzenie, obowiązuje format: „OSOBA OBSERWUJĄCA: Kadr filmowy/kadr komiksowy_«nazwisko osoby obserwującej»”.

Zobacz także:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments