Rozczarowanie w Square Enix. Marvel’s Avengers nie tak zyskowne, jak zakładano
Superbohaterowie nie spełnili pokładanych w nich nadziei
Niedawno zakończony drugi kwartał to dla wielu firm okazja do podsumowania pierwszego półrocza roku finansowego 2020/2021. W ramach rozmów z inwestorami Square Enixc przedstawiło swój raport dotyczący zysków i strat, które spółka zanotowała we wspomnianym okresie. Przedstawiciele firmy podkreślili, że w mijającym półroczu zanotowano wzrost przychodów, jednak nie aż tak wysoki, jak zakładano, a po części jest temu winna dywizja gier HD, czyli wysokobudżetowych produkcji.
Jak podaje GamesIndustry.biz Square Enix przez ostatnie pół roku zanotowało ogólny wzrost przychodów (aż o 43%) do 172,73 miliarda jenów (6,31 mld złotych), a zyski wzrosły do 16,05 miliarda jenów, czyli około 587,4 miliona złotych. Wspomniany wcześniej dział gier HD również zaliczył wzrost, przynajmniej jeśli chodzi o pierwszy kwartał. Wtedy bowiem na rynku pojawił się remake Final Fantasy VII, co sprawiło, że dywizja gier AAA odnotowała przychód netto na poziomie 34,1 miliarda jenów (1,25 miliarda złotych) i zysk w wysokości 10 miliardów jenów (365,9 miliona złotych).
W drugim kwartale Square Enix również zaliczyło premierę dużej gry – Marvel’s Avengers pojawiło się na rynku 4 września (pierwotnie miał ukazać się 14 sierpnia), a przychody netto ze sprzedaży działu gier HD na stan z dnia 30 września, wynosiły “jedynie” 23,7 miliardów jenów, czyli około 867,1 miliona złotych. Dochód z kolei to już około 10 miliardów jenów (365,9 miliona złotych), czyli znacznie niższy, niż w poprzednim okresie rozliczeniowym.
Japońska firma nie przedstawiła dokładnych wyników sprzedaży, jednak jak zauważył David Gibson, jeden z głównych pracowników firmy analitycznej Astris Advisory Japan KK, Marvel’s Avengers sprzedało się w 3 milionach egzemplarzy na wszystkich platformach. Wydawać by się mogło, że jest to całkiem sporo, ale Square Enix zakładało, że do końca drugiego kwartału gra trafi do 5 milionów użytkowników. Tak się jednak nie stało, a przy zakładanym budżecie 170-190 milionów dolarów (642,6-718,2 milionów złotych) tytuł miał odpowiadać za stratę 6,5 miliardów jenów (około 238 milionów złotych) w dywizji gier HD.
Marvel Avengers- it looks like the total cost of the game is closer to $170m-$190m given they only expenses 70% of cost in the qtr plus marketing costs. Why someone didn’t say stop post the multiplayer beta will remain a mystery . Square are adamant they can make a recovery ….
— David Gibson (@gibbogame) November 7, 2020
Sama premiera gry z pewnością nie należała do udanych, a tytuł zmagał się z wieloma problemami technicznymi i był krytykowany za mikrotransakcje. Crystal Dynamics, studio, które stworzyło growych Avengersów, nie podało aktualnych danych dotyczących zainteresowania produkcją, ale według Steam Charts, najwyższa liczba jednocześnie grających osób na platformie Valve nie przekroczyła 2,5 tysiąca. Z kolei największa liczba użytkowników, która jednocześnie bawiła się w Marvel’s Avengers, to 28145 graczy.
Our first State of the Game update discusses what we're currently focusing on along with what's in store for the future of Marvel's Avengers.
➡️ Read: https://t.co/I83RtRzRnE pic.twitter.com/NqQLcpCtfJ
— Marvel's Avengers (@PlayAvengers) October 16, 2020
Studio przyjęło do serca wszystkie uwagi użytkowników i recenzentów (choć ci drudzy byli pod względem ocen dość łaskawi), deweloperzy byli zmuszeni jednak opóźnić premierę gry na konsolach nowej generacji do 2021 roku, o czym poinformowano niedawno w specjalnym wpisie na stronie gry.