Raport Take-Two. Dobra sprzedaż GTA V, RDR 2 i NBA 2K21 oraz stan gier AAA
Lekki spadek
Mimo że Take-Two ostatecznie nie udało się przejąć brytyjskiego Codemasters (firmę ubiegł inny branżowy gigant, Electronic Arts), to wydawca nie ma powodów do narzekania, jeśli chodzi o działania w trzecim kwartale bieżącego roku finansowego. Zgodnie z raportem finansowym opublikowanym na stronie firmy, Take-Two w okresie od 1 października do 31 grudnia 2020 roku zanotowało przychód netto w wysokości 860,9 miliona dolarów, co jest 7-procentowym spadkiem w stosunku analogicznego okresu w poprzednim roku.
Tak jak w przypadku Sony, tu również da się zauważyć kolejny wzrost znaczenia sektora cyfrowego – aż 728,5 miliona dolarów ze wspomnianej wcześniej kwoty pochodziło z mikrotransakcji i cyfrowej sprzedaży gier, a 62% wszystkich graczy korzystających z gier Take-Two dokonuje cyklicznych opłat.
Dobre wyniki GTA V i innych gier wydawcy
Nie omieszkano wspomnieć również o koniu pociągowym Take-Two, czyli GTA Online. W samym tylko 2020 roku sprzedaż gry wzrosła o 20 milionów (mowa zarówno o egzemplarzach kupionych przez graczy, jak i tych wysłanych do sklepu). Tym samym całkowita sprzedaż GTA V od premiery jesienią 2013 roku do końca grudnia 2020 roku przekroczyła 140 milionów kopii. Jeszcze w tym roku piąta część Grand Theft Auto ma pojawić się na konsolach nowej generacji, a warto również pamiętać, że GTA Online cały czas otrzymuje kolejne aktualizacje, zarabiając przy tym krocie.
Dobrym wynikiem pochwalić się może również Red Dead Redemption 2, którego liczba egzemplarzy wysłanych do sklepów przekroczyła 36 milionów. To rzecz jasna dobre rezultaty, zwłaszcza że gra ma dopiero dwa lata i ukazała się na mniejszej liczbie platform niż GTA V. Wydane jesienią NBA 2K21 natomiast, które mimo zaporowej ceny (70 dolarów) i początkowego problemu z niepomijalnymi reklamami, zostało wysłane do sklepów w liczbie 8 milionów egzemplarzy.
Grand Theft Auto V has now sold in 140 million units.
This is up 20m units from last year and Take Two says 2020 has been the best selling year for the game since 2013, despite being free on the Epic store at one point.
A version is still planned for PS5 and XBSX|S this year. pic.twitter.com/A2ruL0DrEy
— Daniel Ahmad (@ZhugeEX) February 9, 2021
Niezadowalający stan gier wysokobudżetowych
Podczas omówienia raportu jeden z rozmówców obecnych na telekonferencji zapytał Straussa Zelnicka, szefa Take-Two, o stan techniczny gier wysokobudżetowych w okresie premiery, który pozostawia wiele do życzenia. Nawiązano rzecz jasna do Cyberpunk 2077, którego wydanie nie obyło się bez mankamentów, ale również innych produkcji z ostatnich miesięcy. Zelnick nie skrytykował rzecz jasna nikogo wprost, tak jak zrobił to pod koniec zeszłego tygodnia szef Moon Studios, ale przyznał, że gry AAA powinny być bliskie perfekcji.
Jest rzecz jasna świadom tego, że dopracowanie gry wymaga czasu i perfekcji. Ciągle uważa jednak, że “jeśli jest się w stanie stworzyć coś idealnego, to zawsze lepiej z tym poczekać”. Warto przy tym przypomnieć, że Take-Two pod koniec 2019 roku zmagało się ze skutkami fatalnej premiery Red Dead Redemption 2 na komputerach osobistych. Zelnick przyznał, że “nie zawsze wszystko się udaje, a porażki czasem są bolesne”.
Pod koniec rozmowy potwierdzono dalszą realizację planu wydania 93 gier przez wszystkie firmy będące częścią Take-Two w ciągu pięciu najbliższych lat.