Comic Relief #21 – część 3: Komiks „Popioły” to historia typu „tylko i aż”.

Tomasz Pstrągowski Publicystyka Publikacja: 28.05.2021, 9:30 Aktualizacja: 28.05.2021, 9:30
„Popioły” to komiks balansujący pomiędzy intymną opowieścią o ratowaniu dawnej przyjaźni a sensacyjnym kinem drogi.
0 Udostępnień

Źródło: wyd. Timof Comics.

Czym jest komiksowy cykl Comic Relief?

COMIC RELIEF to cykl comiesięcznych polecanek komiksowych prowadzony przez Tomasza Pstrągowskiego – dziennikarza i scenarzystę, doktora Uniwersytetu Gdańskiego, współzałożyciela podcastu Niezatapialni.pl

Tym razem  — wyjątkowo — podzieliliśmy cały odcinek na kilka części, by w każdym zawrzeć inny tytuł i dokładnie opisać jego wady i zalety. W drugiej części pochylimy się nad historią o odzyskiwaniu przyjaźni w kryminalnych okolicznościach. 

TUTAJ przeczytasz część pierwszą, która przeniesie cię do komiksowej Warszawy z międzywojnia w historii niczym z Jamesa Bonda.

TUTAJ przeczytasz część drugą o najgorszym tomie W poszukiwaniu Ptaka Czasu.

Poprawne Popioły

Popioły autorstwa Álvaro Ortiza (wyd. Timof Comics, tłum. Jakub Jankowski) to komiks balansujący pomiędzy intymną opowieścią o ratowaniu dawnej przyjaźni a sensacyjnym kinem drogi.

Trójka przyjaciół z młodości, których drogi życiowe się w pewnym momencie rozeszły spotyka się raz jeszcze, by wspólnie wypełnić ostatnie życzenie czwartego przyjaciela. Poprosił on by po śmierci rozsypać jego prochy w miejscu oznaczonym na tajemniczej mapie. Dlaczego akurat tam? Czemu razem? I kim jest tajemniczy Gregorio, którego mają spotkać na miejscu? Nie wiadomo. Ale Polly, Moho i Piter (narrator) i tak ruszają w trasę. Nie zdają sobie tylko sprawy, że ich śladem podążają bandyci, mający „do pogadania” z Moho.

Ortiz skonstruował przekonującą, choć nieco przegadaną opowieść o odbudowywaniu przyjaźni. Stosunki pomiędzy trójką bohaterów z początku nie są proste, ale – zgodnie z prawami gatunku – z czasem nabierają do siebie zaufania i sympatii. Pomagają im w tym na szczęście nie tylko ekstremalne emocje dostarczane w scenach akcji (takie hollywoodzkie rozwiązanie spłyca psychikę postaci), ale i wspólnie spędzony czas, przegadane problemy, pijackie wyznania etc.

W zabawnych retrospekcjach czytelnik dowiaduje się nieco więcej o każdym z bohaterów. Swoje pięć minut dostają też postaci drugoplanowe: małpka należąca do Moho, śledzący bohaterów złoczyńcy, a nawet tajemnicza kobieta, której rola zostanie odkryta dopiero na ostatnich stronach. Całość punktowana jest śmieszno-smutnymi rozważaniami na temat zwyczaju palenia zwłok, przypominającymi czytelnikowi, po co właściwie ta wycieczka.

Ortiz posługuje się prostym cartoonowym stylem, który dobrze radzi sobie zarówno ze scenami akcji, jak i emocjonalnymi momentami. Artysta więzi bohaterów na malutkich kadrach, spowalniając w ten sposób upływ czasu i pozwalając czytelnikowi poczuć nudę przyjacielskiego road tripa. Nie podobał mi się tylko zwyczaj dzielenia zdania między dwa kadry. Czasem buduje to napięcie, czy dodaje niespodziewaną puentę, ale częściej po prostu psuje rytm rozmowy.

Popioły to sympatyczny komiks obyczajowy. Jeden z tych, przez które leci się bez zbędnych przystanków, a po skończeniu odkłada na półkę z poczuciem dobrze spędzonego czasu. Pewna płytkość emocjonalna bohaterów i fakt, że fabuła zbyt często zbacza w kierunku sensacji, każe mi jednak podejrzewać, że nie będzie to komiks, do którego będę wracał. Ot, porządnie zrealizowana, fajnie opowiedziana powieść graficzna. Tylko i aż.

TUTAJ przeczytasz część pierwszą, która przeniesie cię do komiksowej Warszawy z międzywojnia w historii niczym z Jamesa Bonda.

TUTAJ przeczytasz część drugą o najgorszym tomie W poszukiwaniu Ptaka Czasu.

Nie przegapcie ostatniego odcinka Comic Relief #21 – komiksowej Opowieści podręcznej.

Zobacz także:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments