Dziennik 29. Escape room w nowym podejściu [RECENZJA]

Ewelina Zdancewicz-Pękala Gry planszowe Publikacja: 20.03.2019, 12:14 Aktualizacja: 25.03.2019, 12:57
Słyszeliście kiedyś o połączeniu gry, książki i escape roomu? Jeśli nie, to właśnie o tym usłyszycie - niebawem może się zrobić bardzo głośno o nowym podejściu do gier. Pionierem jest wydawnictwo FoxGames, które kilka dni temu wydało interaktywną grę książkową Dziennik 29.
0 Udostępnień

Fabuła i wrażenia

W Dzienniku 29 gracz (lub gracze) muszą rozwiązać zagadkę zniknięcia ekipy, która przez 28 tygodni pracowała na terenie tajnych prac wykopaliskowych. W 29. tygodniu wszyscy dosłownie rozpłynęli się w powietrzu, a pozostał po nich tylko tajemniczy dziennik z zagadkami. Co się z nimi stało i czy udało im się poznać sekret obcej cywilizacji? Tego dowiadujemy się, sukcesywnie rozwiązując zagadki znajdujące się w dzienniku.

Rozgrywka oscyluje wokół tematu tajemniczego zniknięcia, ale twórcy nie stawiali na sztuczne budowanie klimatu – chodzi raczej o to, żeby mieć jakieś tło do ciekawych zagadek. Za to klimat z pewnością robi oprawa wizualna dziennika, czyli okładka udająca starą skórę oraz ilustracje znajdujące się w książce.

Trudność zagadek

Zagadki występujące w dzienniku można określić jako średnio trudne – z pewnością poradzi sobie z nimi każdy, kto posiada ogólną wiedzę o świecie i wie, jak używać wyszukiwarki Google. Niektóre rzeczy będą wymagały sprawdzenia dodatkowych informacji w internecie, jednak nie jest to mocny reaserch – większość potrzebnych nam informacji spokojnie znajdziemy w wikipedii.

Warto myśleć kreatywnie, bo do każdej zagadki trzeba podejść w inny sposób. Czasem wystarczy spojrzeć na coś z innej strony, wykonać proste obliczenie albo skojarzyć coś na zasadzie podobieństwa dwóch rzeczy. Jeśli gracze będą mieli problemy z rozwiązaniem zagadki, zawsze mogą skorzystać z podpowiedzi znajdujących się na stronie internetowej Dziennika 29. Warto jednak się trochę wysilić i nie iść na łatwiznę, bo często coś, co wydawało się skomplikowane na koniec okazuje się banalną zagadką.

Gamebook – jak to działa?

Dziennik 29 to nowatorskie podejście do tematu gier. Łączy książkę, grę i escape room, dzięki czemu mamy maksimum zabawy przy minimalnym nakładzie środków (gamebook jest tani, kosztuje średnio 20 zł). Nie zajmujemy sobie też miejsca wielkim pudełkiem z grą – jedyne czego potrzebujemy to dziennik, coś do pisania, czasem lustro i otwarta strona internetowa Dziennika (wpisujemy tam poprawne klucze odpowiedzi, dzięki czemu dostajemy kolejne).

Na każdej stronie gamebooka znajduje się kod QR lub adres internetowy (konkretnej zagadki), więc Dziennika 29 nie trzeba przechodzić w ciągu jednej rozgrywki. Grę można wyłączyć w każdym momencie i potem po prostu wrócić na stronę wybranej zagadki. Dziennik 29 może rozwiązywać nieograniczona liczba osób, ale warto podejść do rozgrywki w dwie osoby – kiedy jedna się zatknie, druga może wpaść na pomysł, a nie przeszkadzają sobie nawzajem. Większa liczba osób mogłaby już mieć po prostu problemy z dobrą widocznością zagadek dla każdej osoby, a przekazywanie sobie co chwila książki raczej nie jest wygodne.

Autorem i pomysłodawcą Dziennika jest Dimitris Chassapakis, który dwa lata temu zrealizował ten pomysł za pomocą Kickstartera. Z kolei FoxGames postanowiło podzielić się interaktywną grą książkową z odbiorcami w Polsce – lokalizacją zagadek zajął się Michał Gołębiowski.

Dziennik 29 – warto, nie warto?

Zdecydowanie tak. FoxGames stawia na nowatorskie podejście do tematu gier i to z pewnością zapewnia mu świetną niszę na rynku. Wystarczy wspomnieć chociażby ich krótkie planszowe escape roomy, które są jednymi z najlepszych tytułów tego rodzaju – pod tymi linkami znajdziecie recenzję m.in. Tajemnicy Eldorado czy Podróży w Czasie.

Dziennik 29 to dobra okazja do poćwiczenia nieszablonowego myślenia. Jedyne co może przeszkadzać brak mocnego klimatu tajemnicy obcej cywilizacji – tzn. jest on wyczuwalny, ale gra ma potencjał, żeby zapewnić go w jeszcze większych dawkach. Niektóre zagadki sprawiają trudność nie dlatego, że są trudne, a dlatego, że czcionka lub rysunki w nich są wyjątkowo nieczytelne. To jednak drobne minusy – nie wpływają one na świetny odbiór gry.

Niebawem nakładem wydawnictwa FoxGames ma się ukazać kolejny gamebook – Wyprawa 1907.

Nasza ocena: 9/10

Tytuł: Dziennik 29
Gatunek: escape room, zagadki, przygoda
Autor: Dimitris Chassapakis
Ilustracje: Dimitris Chassapakis
Wydawnictwo: FoxGames
Premiera: 13.03.2019r.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o