Powstanie Warszawskie dzięki grze WARSAW znane na całym świecie
Powstanie Warszawskie obce zachodnim podręcznikom historii
– Jest bardzo duża szansa, że nigdy nie słyszeliście o Powstaniu Warszawskim. Prawdopodobnie dlatego, że ono nie pasuje do opowieści lansowanej przez zachodnie podręczniki szkolne dotyczące okresu II wojny światowej, mówiącej o zwycięstwie wbrew wszelkim przeszkodom. (…) Po 63 dniach walk w całym mieście powstańcy przegrali, co najmniej 150 000 cywilów zostało zabitych, a miasto w odwecie zrównano z ziemią – pisał przed tygodniem anglojęzyczny IGN.
Za przybliżenie zachodnim graczom grozy dwumiesięcznego powstania, o którym nie przeczytają w swoich podręcznikach historii, odpowiada produkcja warszawskiego studia deweloperskiego Pixelated Milk, tworzona na zlecenie firmy Gaming Company, odpowiedzialnej za koncepcję i promocję tytułu.
– – Kiedy zaczynaliśmy pracę nad WARSAW, chcieliśmy, żeby była to po prostu jak najlepsza gra w swoim gatunku, taka, w którą każdy z nas chciałby zagrać – powiedział mediom Krzysztof Papliński z Gaming Company. Chcieliśmy jednak, by nasz produkt poza świetną warstwą rozgrywki opowiadał również ciekawą i ważną historię, więc nasz wybór padł na Powstanie Warszawskie. To temat, który dotąd był w tym medium praktycznie niewykorzystany, a jeśli ktoś po niego sięgał, to efekt bywał daleki od ideału – uzupełnił.
Premiera WARSAW już we wrześniu na PC. Co to za gra?
Jak informowaliśmy w tekście o dacie premiery WARSAW, polska gra o Powstaniu Warszawskim ukaże się 4 września 2019 roku. Niestety, jak na razie jest to termin mówiący wyłącznie o wersji PC. Bohaterami produkcji nie będą konkretni powstańcy, lecz postaci wzorowane na uniwersalnych losach osób biorących udział w powstaniu, ze wszystkimi ich cechami oraz przeżyciami.
Jednym z celów stawianych sobie przez twórców taktycznego RPG-a z elementami strategii jest nieocenianie tego tragicznego wydarzenia oraz wierność realiom historycznym. Z tego względu wśród konsultantów biorących udział w pracach nad produkcją znaleźli się liczni historycy.
Oprawa graficzna gry jest wprawdzie rysunkowa, jednak Sueddeutsche Zeitung zwracał uwagę na konfrontowanie niemieckich graczy z obrazami jak najbardziej realnymi. – Celem WARSAW jest przedstawienie polskiej perspektywy na drugą wojnę światową i jak najbardziej realistyczny opór przeciwko nazistom – pisali dziennikarze niemieckiej gazety, podkreślając obecność w grze swastyk, co przez lata było w tym kraju zakazane.