Path of Exile 2 [ZAPOWIEDŹ]. Pokonać króla hack’n’slashów
Śmiałe wyzwanie wobec Diablo
„Ścieżka wygnania” to sięgający 2013 roku hack’n’slash studia Grinding Gear Games. Gracze mówią o nim także jako „Diablo Killer”, bo właśnie z tytułem Blizzarda produkcja ta konkuruje. Nie da się ukryć, że PoE robi jednak od kultowego Diablo parę rzeczy lepiej i z tego właśnie powodu można mówić o sukcesie. Czym tytuł zasłużył sobie na słowa uznania i przekonanie twórców, że po kolejnych aktualizacjach Path of Exile będzie lepsze niż Diablo 4?
Między GGG a graczami panuje swego rodzaju magiczna chemia. Całość jest rozwijana poprzez twórców słuchających potrzeb odbiorców produkcji. W tym celu powstało specjalne forum, gdzie community dzieli się swoimi opiniami i pomysłami na nowe elementy możliwe do wprowadzenia w świecie gry. Aktualizacje są bezproblemowo wdrażane w odstępie 3 miesięcy, co skutkuje stałą nową zawartością. Dzięki temu gracze nie nudzą się i pozostają przy produkcji cały czas.
Na pochwałę zasługuje również dostęp do całej zawartości fabularnej bez jakichkolwiek mikrotransakcji. Te oczywiście w grze istnieją, ale są tylko i wyłącznie paczkami kosmetycznymi (zwanymi supporter packami), a ich zakup nie zmienia kompletnie nic w naszych statystykach oraz umiejętnościach. Cała kampania, wszystkie lochy, klasy i umiejętności są dla nas dostępne od dnia premiery po dzisiaj kompletnie za darmo.
Mimo to wciąż trwają prace nad rozwojem marki, związane nie tylko z wersją pecetową, o czym pisaliśmy przy zapowiedzi Path of Exile Mobile, Kogo to interesuje? Nie brakuje graczy, którzy w PoE mają setki, jak nie tysiące przegranych godzin. Według statystyk Steam Charts w lochach codziennie walczy około 25 000 wojowników. Liczba ta jest imponująca, ponieważ jest to stała ilość zalogowań od dłuższego czasu.
Nic dziwnego, bo w grze znajdziemy łącznie 8 klas, 415 możliwych do odblokowania skilli oraz ponad 150 unikalnych przeciwników (w tym bossów). Podczas posiedzeń przy Path of Exile nie da się nudzić przy tak ogromnej ilości zawartości, która jest poszerzana z każdą kolejną aktualizacją.
Co wydarzyło się w świecie Path of Exile?
– Od śmierci Kitavy społeczeństwo powoli się odbudowuje. Ambitni ludzie powstają, by wypełnić pustkę, a ich pragnienie władzy po raz kolejny psuje Wraeclast – możemy wyczytać na stronie Path of Exile 2. Nowa kampania będzie działa się 20 lat po wydarzeniach przedstawionych w prequelu. Sequel będzie skupiał się na opowieści podzielonej na 7 aktów bez pobocznych eventów.
Tworzymy zupełnie nową postać – brak możliwości korzystania z naszej wymaxowanej postaci z zapisu z podstawowej wersji gry. Jak sugeruje zaprezentowany trailer, najpewniej wcielimy się niedoszłego wisielca, któremu w ostatniej chwili udało się uciec przed śmiercią podczas publicznej egzekucji. Postać ta skacze z klifu, a na następnym ujęciu widzimy ją wypływającą na brzeg wyspy pełnej przeciwników.
Nie jesteśmy jednak bezbronni. Twórcy niestety nie zdradzili więcej szczegółów na temat fabuły, aczkolwiek nie powinniśmy się spodziewać jednowymiarowej, prostej historii. Studio zatrudniło kolejnych pracowników w celu tworzenia drugiej części swojej gry.
Druga część to także zmiany w mechanice gry!
Wcześniej wspominałem, że wraz z rozpoczęciem kampanii Path of Exile 2 będziemy musieli stworzyć zupełnie nowego bohatera. Twórcy zapowiedzieli, że jest to ściśle powiązane z zupełnie nową ścieżką rozwoju naszych postaci. Na czym polegały będą nowinki?
- Przedstawiciele klas znanych z klasycznego Path of Exile wybrać będą mogli z zestawu dziewiętnastu nowych specjalności (Ascendancy Classes).
- System rozwoju postaci oparty na klejnotach został wygładzony, aby nie powodować niepotrzebnej frustracji przy jednoczesnym utrzymywaniu poprzedniej głębi.
- Od początku do końca przebudowany został system progresji zbroi i broni, wliczając w to modele i animacje. Kompatybilne z nimi będą także stare przedmioty z mikrotransakcji.
Path of Exile 2 nie jest oddzielną produkcją. W przyszłości uruchomimy ją przez ten sam klient co poprzedniczkę. Została poprawiona oprawa graficzna, otrzymamy także zupełnie nowy system oświetlenia i fizyki obiektów. Poprawce zostały poddane nie tylko modele 3D, ale także animacje. Lifting dosięgnął systemu ekwipunku, klejnotów oraz umiejętności. Wszystkie nowości zostaną udostępnione w ramach darmowej aktualizacji o nazwie 4.0.
Kiedy premiera Path of Exile 2?
Kiedy w takim razie zagramy w nową, osobną kampanię? Niestety, od chwili ogłoszenia twórcy do dnia dzisiejszego nie podali konkretnych terminów, jednakże zamknięte beta testy mają ruszyć pod koniec 2020 roku. Do tego czasu, mimo prac nad Path of Exile 2, developerzy będą dalej aktualizować swoją produkcję w ramach patchy wydawanych co trzy miesiące. Update’y mają dodawać zawartość dla PoE1 i PoE2.
Obie części Path of Exile to bez wątpienia ogromny rywal dla serii Diablo. Nazwa aktualizacji 4.0 jest bezpośrednim żartem w stronę Blizzarda z powodu braku informacji na temat czwartej części ich serii hack-n-slasha. To się jednak zmieniło na Blizzconie 2019, kiedy to Zamieć pokazała nam trailer Diablo 4. Twórcy zaczęli najwidoczniej wyciągać wnioski i posłuchali graczy pod kątem stylistyki graficznej, realistyczniejszej od trzeciej części.
Nie można zapomnieć również o Druidzie, którego nie zabraknie od dnia premiery w Diablo IV. O dacie premiery tego tytułu też nie wiemy za wiele, natomiast wiemy już, że zostanie on wydany na PC, Xbox One, Xbox Series X, PS4 i PS5. Z tej racji potencjalnych klientów najnowszej odsłony gier z demonem w tytule jest zdecydowanie więcej.
Obie produkcje różnią się natomiast znaczenie pod kątem biznesowym, a fani gatunku powinni odnaleźć coś dla siebie w stajniach obu deweloperów. Mimo wszystko zapowiada się walka o każdego możliwego gracza. Tym bardziej, że na horyzoncie majaczy jeszcze Dark Alliance, zapowiedziany już hack’n’slash w świecie Dungeons&Dragons! Czego spodziewać się zatem po twórcach Path of Exile?
Twórcy z GGG już niejednokrotnie pokazali, że potrafią robić dobrze to, czego ekipa Blizzarda niekoniecznie. Swoją otwartością na sugestie i naprawdę dobrym modelem biznesowym, a przede wszystkim świetną grą, pokazują jak dobrze tworzyć gry w czasach niepełnych produktów i mikrotransakcji. Path of Exile 2 zapowiada się na pełnowymiarowy produkt i po świetnej pierwszej części gry powinniśmy się spodziewać tylko i wyłącznie jeszcze więcej świetnych doświadczeń.