It’s Winter – symulator życia w rosyjskim blokowisku
Symulator życia w rosyjskim blokowisku zaskakuje tylko trochę
Umówmy się – gry odwzorowujące rzeczywistość przestały nas zaskakiwać w momencie, gdy kolejne dziwne produkcje odnosić zaczęły na Steamie niesamowity sukces. Najdziwniejsze symulatory podsumowaliśmy dla was jakiś czas temu w podlinkowanym artykule, ale od tamtej pory do palety produkcji pozwalających wcielić się w księdza, chleb czy kamień dopisać należałoby kilka pozycji. I tych zabawniejszych, jak Drug Dealer Simulator, i tych bardziej oburzających niż śmiesznych, jak szeroko komentowane Rape Day.
Dlatego też informacje o trafieniu na rynek symulatora życia w rosyjskim blokowisku specjalnie nas nie zaskoczyły. It’s Winter wywołało na naszych twarzach uśmiech, ale do pełnego zdziwienia wiele brakowało. Tym bardziej, że rzeczony symulator jest częścią większego artystycznego projektu. Poeta Ilya Mazo oraz undergroundowy projektant gier Alexander Ignatov uczynili z tej produkcji jedną z wielu form ukazania pustki i beznadziei poradzieckiego blokowiska.
It’s Winter to część większego projektu artystycznego
Rozgrywka w It’s Winter, symulatorze życia w rosyjskim blokowisku, ogranicza się do kilku prostych czynności. Przygotowanie jedzenia w malutkiej kuchni, wyniesienie śmieci po obskurnych schodach oraz śnieżny spacer pod zachmurzonym niebem. – It’s Winter to niezależna gra, której gatunek może być sklasyfikowany jako postsowiecki sandbox w smutnym 3D prezentującym rosyjski smutek. Nic tu na ciebie nie czeka. Nie ma szans na wyrwanie się stąd, brak miejsca na przygody i zapierającą dech w piersiach fabułę. Tylko zepsute radio, zamrażarka pełna jedzenia, samotność oraz niekończący się śnieg – tak reklamują swoją produkcję sami twórcy.
Według Mazo i Ignatova ma być to idealna metafora życia we współczesnej Rosji. Na samotność, pustkę oraz beznadzieję zwracają uwagę wszystkie elementy projektu ШХД:ЗИМА. Składają się nań poemat, zrealizowany na jego podstawie film krótkometrażowy, sztuka teatralna oraz album muzyczny. Stworzenie symulatora życia w rosyjskim blokowisku idealnie wpisuje się w ten koncept, zwracając przy tym uwagę na istotną cechę tego gatunku gier: autentyczność mierzoną nie idealnym odwzorowaniem szczegółów graficznych, lecz oddaniem klimatu symulowanego zjawiska. To zaś według licznych recenzji gry dystrybuowanej wyłącznie przez Steam wyszło autorom idealnie.