Rodzinne gry planszowe. 5 tytułów dla dzieci i dorosłych
Jakie najlepsze rodzinne gry planszowe dla dzieci i dorosłych polecamy? To następujące tytuły:
- Pędzące żółwie – od 5. roku życia
- Zgadnij kto to? – od 6. roku życia
- Jenga – od 6. roku życia
- Wsiąść do pociągu – od 8. roku życia
- Pandemia – od 14. roku życia
Pędzące żółwie – od 5. roku życia
Pierwszą grą na naszej liście pięciu najciekawszych gier planszowych dla całej rodziny są Pędzące żółwie. To tytuł doskonale znany wszystkim wielbicielom planszówek, którzy od najmłodszych lat życia swoich potomków chcą wpajać im przywiązanie do tej właśnie formy rozrywki. Nie ma zaś lepszego sposobu na rozkochanie dzieciaków w grach planszowych, niż postawienie ich przed konkretnym i ekscytującym celem.
Choć dotarcie do grządki sałaty i zostanie najszybszym spośród ślimaków nie brzmi jak najbardziej wciągające zadanie pod słońcem, od gry planszowej Pędzące żółwie trudno odgonić nawet najbardziej rozkojarzone dzieci. Poziom trudności można oczywiście skalować. Dla komfortu najmłodszych członków rodziny przystosowano zasady – oprócz strategicznego wariantu dla starszych uczestników gry dostępny jest też prostszy, polegający na jak najszybszym dotarciu do celu.
Rozgrywka trwa do trzydziestu minut, a jej dynamiczny przebieg ucieszy maksymalnie pięciu graczy. W licznych sklepach internetowych grę wydaną przez Egmont nabędziemy za 40 zł. Nie jest to więc na tyle duży wydatek, aby zakup Pędzących żółwi był niemożliwy z dnia na dzień. W przypadku posiadania gromadki starszych dzieci warto rozważyć jednak inne propozycje z naszej listy najlepszych planszówek dla dzieci i dorosłych.
Zgadnij kto to? – od 6. roku życia
O tym, że w czasie przymusowego wypoczynku warto łączyć przyjemne z pożytecznym, świadczy najlepiej projekt Grarantanna. Jeżeli chcemy jednak zadbać o szare komórki całej rodziny bez siedzenia przed ekranem, warto zainteresować się edukacyjną grą planszową Zgadnij kto to? Planszówka ta jest fantastycznie skrojoną wersją gry, do której używaliśmy w młodości kartek i taśmy. Zgadliście już, co to za gra?
W dwuosobowej grze Zgadnij kto to? na początku każdej rozgrywki wybiera się postać, której tożsamość zidentyfikować musi przeciwnik. Czyni to poprzez zadawanie pytań, na które odpowiadamy wyłącznie za pomocą „tak” lub „nie”. Szeroka gama postaci oraz ich cech charakterystycznych pozwala drogą dedukcji eliminować kolejnych podejrzanych, co w planszówce przedstawione zostało w atrakcyjnej formie graficznej. Stary format w nowoczesnym wydaniu daje mnóstwo frajdy i rozgrzewa neurony!
W Zgadnij kto to? zagrają planszówkowicze od 6. roku życia. Długość rozgrywki zależy od umiejętności dedukcyjnych graczy, ale jedna partyjka nie powinna potrwać dłużej niż 15 minut. Gra sprawdzi się więc również jako rozgrzewka przed trudniejszymi wyzwaniami intelektualnymi. Produkt wydany przez Egmont kupimy w internecie za 65-70 zł.
Jenga – od 6. roku życia
Podczas gdy w Zgadnij kto to? rozwijaliśmy przede wszystkim intelekt, w kolejnej pozycji z naszej listy oprócz wyobraźni przestrzennej przyda się również spryt oraz zręczność. Kultowa Jenga, znana chociażby z fantastycznej sceny w oscarowym filmie Big Short, podczas usuwania kolejnych klocków z coraz wątlejszej konstrukcji skutecznie łączy ducha z ciałem.
Nie sposób opisać jak grać w Jengę, dlatego też warto spojrzeć na poradnik przygotowany przez Hasbro Polska. Doskonale pokazuje on wszelkie pułapki, które w praktyce czyhają na graczy tej bądź co bądź prostej planszówki.
W Jengę można grać również samemu, szkoląc swoje zdolności w usuwaniu kolejnych klocków, jednak najlepiej sprawdza się ona jako planszówka familijna. Może grać w nią dowolna liczba graczy, jednak czym jest ich więcej, tym wzrasta prawdopodobieństwo szybkiego zawalenia się wieży! Jedna rozgrywka trwa około 15-20 minut, a z grą powinny sobie radzić już na spokojnie dzieci od 6. roku życia.
Co istotne, nie powinno się szufladkować Jengi jako gry wyłącznie dla dzieci. To także bardzo popularny tytuł imprezowy, w którym stopień trudności rośnie podwójnie – i z każdym kolejnym wyjętym klockiem, i z każdym kolejnym promilem. Nie próbujcie tego w domu!
Wsiąść do pociągu – od 8. roku życia
Jeżeli do naszego życia rodzinnego planszówki mają wnosić również zachętę do myślenia strategicznego, od 8. roku życia wprowadzać można dzieci w meandry planowania ruchów wraz z grą Wsiąść do pociągu. Obecnie jest to już seria licznych produktów powiązanych nazwą i zasadami, ale wszystko zaczęło się w 2004 roku od wyłącznie jednej gry. Było to angielskie Ticket to Ride autorstwa Alana R. Moona, wydane przez Days of Wonder.
Zasad tej gry najlepiej uczyć się podczas rozgrywki, gdyż zrozumieć można je dosłownie w pięć minut, a następnie rozwijać swoje umiejętności w praktyce. Turowy charakter gry pozwala na przemyślenie zaplanowanych działań, a głowić podczas rozgrywki we Wsiąść do pociągu z pewnością trzeba. Na początku otrzymujemy w formie biletów zestaw zadań, które następnie musimy realizować. Są one jednak ukryte przed innymi graczami, więc zagrywając karty, rozstawiając wagoniki i budując trasy musimy posuwać się do zwodzenia i matactw.
Oryginalne Ticket to Ride doczekało się wielu rozszerzeń. W zależności od naszych preferencji nabędziemy:
- Wsiąść do pociągu: Europa
- Wsiąść do pociągu: Europa 1912
- Wsiąść do pociągu: Pierwsza podróż
- Wsiąść do pociągu: Kraje północy
- Wsiąść do pociągu: Dookoła świata
- Wsiąść do pociągu: Niemcy
- Wsiąść do pociągu: Nowy Jork
W przeciwieństwie do wcześniejszych gier nastawić musimy się na znacznie dłuższą rozgrywkę – gra wymaga nie tylko kilkuminutowego rozstawienia, ale również co najmniej 45 minut na wyłonienie zwycięzcy. To cała godzina lekcyjna, ale ostrzenie intelektu na grze Wsiąść do pociągu jest doskonałą nauką!
Za polskie wydanie gry planszowej Wsiąść do pociągu odpowiada Rebel.pl. Podstawową wersję gry nabędziemy w sklepach internetowych za 115-120 zł. W zamian dostajemy planszę przedstawiającą mapę Europy z roku 1900, 240 kolorowych figurek wagonów, 15 kolorowych figurek dworców, 110 kart pociągów, 46 kart biletów, 5 drewnianych znaczników punktacji. Taki zestaw pozwala na rozgrywkę od 2 do 5 osób.
Pandemia – od 14. roku życia
O tym, że gry planszowe przyczynić mogą się do zwiększania świadomości epidemiologicznej, pisaliśmy w materiale na temat planszówki o antyszczepionkowcach. Innym tego typu tytułem jest wydana w 2008 roku Pandemia, którą na grunt polski przeniosło wydawnictwo Lacerta. – Czy posiadacie wszystko, co jest potrzebne, aby uchronić ludzkość przed zagładą? Jako najbardziej utalentowani członkowie zespołu zwalczającego epidemię musicie wynaleźć lekarstwa na cztery śmiertelne choroby jednocześnie, powstrzymując ich rozprzestrzenianie – brzmi oficjalny wstęp do rozgrywki.
Podczas epidemii koronawirusa każdego dnia dowiadujemy się, jak istotne jest odsiewanie prawdziwych wiadomości od fake newsów. Zrozumienie natury pandemii, które będzie wynikiem gry w kooperacyjną planszówkę, zwiększa świadomość graczy w naprawdę przystępny sposób. W przeciwieństwie do wielu innych gier planszowych, Pandemia wymaga od graczy wyłącznie współpracy. Zwycięstwo odniesiemy wyłącznie wtedy, gdy wszystkie lekarstwa wynalezione zostaną na czas.
Mimo iż w chwili obecnej zainteresowanie grą sprawia, że w niektórych miejscach zwyczajnie brakuje egzemplarzy Pandemii, na spokojnie powinniśmy dostać ją w sklepach internetowych i na Allegro. Najmniejsze ceny wahają się od 75 do 95 zł. W celu rozszerzenia liczby graczy (w wersji bazowej od 2 do 4) należy pomyśleć o kupnie dodatków.
Dotychczas Lacerta wydała w Polsce następujące edycje Pandemii:
- Pandemia
- Pandemia – Laboratorium
- Pandemia – Na krawędzi
- Pandemia – Stan Zagrożenia
- Pandemic Czas Cthulhu
- Pandemic Lekarstwo – gra kościana
- Pandemic Legacy – sezon 1
- Pandemic Legacy – sezon 2
Jeżeli najmłodszymi członkami waszych rodzin są nastolatkowie w wieku gimnazjalnym, koniecznie zainteresujcie się Pandemią. Poprzez zabawę uczy nie tylko świadomości epidemiologicznej, ale również współpracy i zaangażowania.
Grafika: Egmont, Hasbro, Lacerta, Rebel.pl, Unsplash.