Shadow of the Tomb Raider (PC, PS4, XONE)

zagrano Baza gier Publikacja: 13.08.2018, 11:38 Aktualizacja: 25.02.2019, 10:52
Tym razem Croft nie tyle ratuje świat, co mierzy się z konsekwencjami własnych czynów. Młoda Lara musi patrzeć jak z powodu jej niefrasobliwości giną niewinni ludzie. Czy taka twarz najsłynniejszej pani archeolog spodoba się graczom, którzy znają ją z innych części serii?
shadow of the tomb raider
0 Udostępnień

Recenzja Shadow of the Tom Raider

Shadow of the Tomb Raider to kolejna część jednej z najsłynniejszych, czy już kultowych serii przygodowych gier akcji o przygodach pięknej archeolożki. Jednocześnie jest to trzecia odsłona przygód młodej Lary Croft, zapoczątkowanych w 2013 roku. Akcja gry toczy się po wydarzeniach przedstawionych w grze Rise of the Tomb Raider (gdzie Lara Croft zgłębiała tajemniczą sprawę, którą zajmował się jej ojciec).

Tym razem Ameryka Łacińska

W Tomb Raiderze z 2013 roku dziewczyna mówi sobie: „musisz przeć na wprost, tylko tak przetrwasz“. Tym razem nie jest więcej odcieni szarości, a dobro i zło nie są tak oczywiste, co potęguje wrażenie dojrzałości fabuły. Bohaterka w tej części trafia do Ameryki Łacińskiej, gdzie przychodzi jej się zmierzyć między innymi z tsunami, które… sama wywołała. Woda zalewa wszystko błyskawicznie, domy się walą i giną niewinni ludzie.

Te sceny są dramatyczne, ale trudno przy tym nie zauważyć, że Lara porusza się bardzo sprawnie i w każdej sytuacji jest piękną kobietą. Doskonale też nurkuje. Twórcy gry szczycą się tym, że każda kończyna bohaterki porusza się pod wodą w zgodzie z prawami fizyki.

Wrażenie naturalności jest więc dominujące, a to bardzo pomaga wczuć się całkowicie w przygody Lary. Sceptycy trochę krytykują zdolność chowania się w podwodnej roślinności przed piraniami i przyczepiania się za pomocą liny do każdego muru, ale nie można przecież mieć wszystkiego. Akcja gry toczy się wartko już od pierwszych chwil, nie ma mowy o tym, żeby gracz się nudził nawet przez chwilę. Dobre wyważenie między akcją a chwilami spokoju nie wywołuje w osobie grającej „zmęczenia materiału”. Gracz nie jest ciągle napięty, ani gra nie nuży.

Harmonijny gameplay Shadow of the Tomb Raider

Twórcom udało się osiągnąć doskonałą harmonię między momentami akcji a chwilami względnego spokoju. Lara Croft poznaje Domingo, przywódcę sekty Trinity. To bardzo ciekawa i wielowymiarowa postać, a z jego perspektywy to właśnie Lara jest zła i z powodu żądzy zemsty naraża ludzkość na katastrofy.

To ciekawy punkt widzenia i coś zupełnie nowego dla fanów serii Tomb Raider. Lara Croft przemierza dżunglę i przeżywa bliskie spotkanie z jaguarem. Ta scena jest wykonana tak sugestywnie, że słabo może się od niej zrobić każdemu, kto trafia na tego kota po raz pierwszy.

Ruiny cywilizacji Majów i Azteków

Bohaterka przemierza też ruiny Majów i Azteków i cały czas podąża tropem ojca i jego samobójczej śmierci. Gra wciąga, jest mroczna i jednocześnie bardzo dynamiczna. Mamy przed oczami sceny rodem z hollywoodzkich filmów. Dżungla żyje swoim życiem, a Lara Croft poruszając się w niej nabywa nowych umiejętności: uczy się między innymi robić kamuflaż z błota czy wykorzystywać liany. Lara Croft potrafi też przyciskać się do ściany, przez co robi się nieomal niewidzialna.

Ten zabieg jest nawiązaniem do filmowego Predatora zresztą fani produkcji z 1987 roku, mogą w grze znaleźć więcej. Wersja gry na konsole została opracowana przez studio Eidos Montreal, podczas gdy za wersję na komputery odpowiada zespół Nixxes Software. Nad procesem produkcji czuwała ekipa Crystal Dynamics. Meagan Marie z firmy Crystal Dynamics uważa, że warto zajrzeć do ustawień rozgrywki w Shadow of the Tomb Raider. Jest tam wiele ciekawych, unikalnych opcji.

Twórcy chcieli być autentyczni i mieli ambicję stworzyć namacalną, bogatą kulturowo przygodę. Chyba się udało. To powód dla którego nie warto biec i spieszyć się zanadto z przejściem gry. Twórcy zrobili lokacje, które nie dość, że są piękne i szalenie dopracowane, to jeszcze uczą czegoś nowego osobę grającą.

Producent: Eidos Montreal
Wydawca: Square-Enix / Eidos
Wydawca PL: Cenega S.A.
Premiera: 14.09.2018
Platformy: PlayStation 4, Xbox One, PC

Shadow of the Tomb Raider minimalne wymagania sprzętowe:

System operacyjny: Windows 7 (64-bitowy)
Procesor: Intel Core i3-3220 lub odpowiednik AMD
Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 660, GeForce GTX 1050 lub AMD Radeon HD 7770
Pamięć RAM: 8 GB
Dysk twardy: 40 GB
DirectX: wersja 11

Shadow of the Tomb Raider zalecane wymagania sprzętowe:

System operacyjny: Windows 10 (64-bitowy)
Procesor: Intel Core i7 4770K 3,40 GHz lub AMD Ryzen 5 1600 3,20 GHz
Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 1060 (6 GB) lub AMD Radeon RX 480 (8 GB)
Pamięć RAM: 16 GB
Dysk twardy: 40 GB
DirectX: wersja 12

Zobacz także:
Warhammer: Chaosbane [RECENZJA]
Recenzje gier, 25 Cze 2019
Czego spodziewać się po Elden Ring?
Premiery i zapowiedzi, 23 Cze 2019

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o